29. januari 2014 · Kommentarer inaktiverade för God sömn · Categories: Tips

Det är bra att ha som utgångspunkt att en god sömn bidrar till en bättre hälsa. Det säger sig självt många gånger när vi sovit alldeles för dåligt och skall försöka gå upp och jobba i samma tempo som dagen innan. Energin och koncentrationsflödet kommer inte vara på topp och vi kommer gradvis att försämras när det gäller saker såsom regelbunden aptit och ett gott humör. Vi behöver helt enkelt sömn för att vi skall må bra.

Lite sömn kan leda till sjukdomar

Sömn är ett behov och vi behöver helst sova mellan 6 till 8 timmar per dygn. Under tiden vi sover får hjärnan och det centrala nervsystemet en chans att koppla av och ladda ur. Om vi i stället skulle välja att inte sova skulle vår hjärna gå på högvarv. Även om forskningen är oklar på exakt vad dålig sömn leder till så finns det rön som menar att vi blir mottagligare för sjukdomar. Exempelvis nämns folksjukdomar som diabetes, fetma, högt blodtryck och hjärtproblem (för mer information se http://www.vaknapigg.nu/Somnproblem/Effekter-av-dalig-somn).

Sov regelbundet genom motionera och bra kost

Det bästa är att sträva efter en regelbunden sömn. Sover man bra så bidrar det till ett bättre minne medan andra hjärnfunktioner hålls intakt.

Det finns många råd och rön när det kommer till att sova gott och regelbundet. Många rekommenderar att en god motion är bra medan man samtidigt försöker hålla ned på de dåliga vanorna såsom rökning, tobak och snask. Äter man regelbundet och varierad hälsokost samt undviker att äta för mycket under småtimmarna så är man på rätt väg. Håller man ned på sockerdrycker och koffein så ökar man också chanserna till god sömn.

Genom att motionera och styrketräna tröttar man ut både kropp och hjärna på ett positivt sätt. Det är överlag viktigt att försöka ladda ur hjärnan så gott det går innan man lägger sig. Att köra en kort hjärngympa genom en bok eller ett korsord är inte fel. Se också till att hålla sovrummets temperatur lagom sval och mörk. Till sist är det alltid bra att försöka glömma bort gårdagen men ta med sig de positiva sakerna innan man går till sängs. Känn dig nöjd och gör dig redo för en ny spännande morgondag!