26. september 2013 · Kommentarer inaktiverade för Höstdepression · Categories: Hälsa

Många människor har lätt att få höstdepressioner och det är inte alltid man är medveten om det. Höstdepression är ett relativt vanligt tillstånd som det finns många bra botemedel mot.

Symtom

  • Ett vanligt symtom om man lider av en höstdepression är att man känner sig nedstämd och håglös. Kanske är det jobbigt att ta sig upp på morgonen och man har ingen motivation till att göra något. Ingenting känns roligt längre och det är svårt att se något som meningsfullt.
  • De människor som lider av depression blir oftast mer trötta och kan sova mycket och länge.
  • Vanliga fysiska åkommor kan vara magont och ledsmärtor.
  • Det är vanligt att man blir ”sötsugen” att man känner behovet av söta eller feta saker så som godis, kakor, chips och pizza.
  • Det är också vanligt att man drar sig för att komma iväg på aktiviteter, kanske man tackar nej till en kväll med kompisarna och stannar hemma istället.

Om man känner dessa symtom, ungefär samma tidpunkt varje år, kan det bero på att man lider av en höstdepression.

nedstämd

Behandling

Det finns några olika alternativ till hur man botar en höstdepression. Ett bra alternativ är terapi. Genom att gå på samtalsterapi lär du känna dig själv bättre och du får hjälp att hitta verktyg att använda då du känner att en depression är på gång. Bor du i Stockholm har vi en duktigt och erfaren samtalsterapeut vi kan rekommendera, Charles Sandström. Han driver ett företag som heter Ny insikt där han arbetar med coachning, samtalsterapi och psykosyntes. På Charles hemsida, nyinsikt.se kan du läsa om hur samtalen går till, vilka behandlingsmetoder som används samt hur du gör om du vill boka in ett möte. Det är viktigt att veta att samtalsterapi både kostar pengar och kräver ett visst åtagande av dig som person. Samtalsterapi är ingen ”snabbfix” av depressionen utan det ger dig mer kunskap om sjukdomen och hur du ska hantera den vilket minskar risken av att drabbas av fler depressioner.  

Samtals terapi

Att aktivera sig fysiskt är något som, om inte ensamt åtminstone delvis, kan få bukt med en höstdepression. Det finns faktiskt indikationer för att fysisk aktivitet är bra emot de flesta former av depression och för människans välmående i allmänhet. Något annat det för med sig är att en aktiv människa ofta sover betydligt bättre än någon som är mera stillasittande. Det kanske heller inte är så konstigt med tanke på att sömnen är det tillstånd där vi reparerar kropp och knopp och dessutom laddar batterierna för kommande dag och har man ansträngt kroppen är det därför lättare att komma in i rätt sinnesstämning när det är dags för vila.

Fysisk aktivitet för dessutom ofta med sig bättre kostvanor då du behöver energi för att röra på dig. Det som vissa kan se som paradoxalt är också det faktum att du helt enkelt blir piggare av att röra på dig. Kroppen är ur ett historiskt perspektiv gjord för rörelse och mår därför sämre om den inte får aktiveras. Hur allt än hänger ihop kan vi nästan lova att en tur på gymmet eller en frisk dag i motionsspåret inte kommer göra dig en otjänst, utan snarare tvärtom.

Ett annat bra sätt att bota och lindra depression är ljusterapi. Ljusterapi är en kontroversiell behandlingsmetod som vissa läkare tycker är svår att dokumentera de positiva effekterna med. Det finns dock många människor som fått stor hjälp av ljusterapi och som lindrat sina höstdepressioner med det. På Allmänpsykiatriska kliniken i Malmö använder man sig av ljusterapi för patienter med höstdepression och det har visat sig ge mycket god effekt. Ljuset är viktigt för att vi ska få i oss den D-vitamin vi behöver, framförallt i Sverige, därför behövs mycket solljus för att inte få D-vitaminbrist.

Lider du av en djup höstdepression är den effektivaste behandlingen ECT-behandling. ECT är en elbehandling som utförs av läkare på vårdcentral eller sjukhus. På vårdguiden kan du läsa mer om depressioner och hur du av vården kan få hjälp.

Ett bra sätt att lindra sin depression om den inte är för djup är att se till att träna och hålla dig igång. I och med träningen frisätts serotoninet i kroppen vilket är kroppens egna lyckohormon vilket gör att du känner dig bättre till mods. Tänk också på att hålla en kod kost med mycket frukt och grönt så du får i dig alla viktiga vitaminer och mineraler.