10. oktober 2013 · Kommentarer inaktiverade för Vitaminer och mineraler · Categories: Hälsa

Att må bra genom att träna eller att ta hand som sig själv är väldigt bra, därför tänkte vi ta upp några av de vitaminer och mineraler som gynnar välmåendet. Att få i sig tillräckligt med de nödvändiga vitaminer och mineraler är viktigt.

Vitaminer

A-vitamin: Hjälper synen och produktionen av vita blodkroppar, a-vitamin finns i till exempel morötter, tonfisk och kålrötter. En gravid kvinna ska vara noggrann med hur mycket a-vitamin hon får i sig, det är inte bra att få i sig för mycket.

C-vitamin: Har flera egenskaper, är till exempel bra för att det hjälper upptagningen av järn och bildar kollagen, en sorts bindning som är viktigt för hälsosamt tandkött. C-vitamin behövs bara i små doser, det finns ingen risk att ta för mycket utav det men det har ingen större effekt om det tas väldigt mycket utav det. C-vitamin finns naturligt i citrusfrukter och paprika.

D-vitamin: Är bra för uppbyggandet av ben och tandvävnad, bevarar också ett stadigt nervsystem och immunförsvar.D-vitamin finns främst i vissa fiskar, som till exempel sill, lax och makrill. D-vitamin utsätts man dagligen för genom solljuset, detta är dock något som är ett problem på vintern då det är svårare att få i sig lika mycket genom solen.

E-vitamin: Skyddar själva membranet i många celler och även blodfetter. Samarbetar bra med C-vitamin och finns att hitta i bland annat hasselnötter och mandlar.

Mineraler

Järn: Är bra för att transportera syre i blodet och är även bra för att stärka koncentrationsförmågan. Finns i solrosfrö, nötter och olika fullkornsprodukter. Kvinnor i regel lider oftare av järnbrist än män.

Kalcium: Är bra för själva uppbyggandet av skelettet och även nervernas funktion. Finns i bland annat mjölk och spenat.

Natrium: Hjälper salt och vattenbalansen i kroppen, vilket inte är så konstigt då natrium finns främst i salt men även kött och fisk.

Zink: Är bra för själva ämnesomsättningen och immunförsvaret, många olika enzymer hjälps av zink. Vissa skaldjur som ostron och musslor innehåller mycket zink, även ärtor och mjölkprodukter innehåller stora mängder.